Tips tambah selera makan anak

Ini Cara Terbaik Tingkatkan Selera Makan Anak-Anak

Anak anda cerewet dalam pemakanan?

Anak selalu menolak makanan yang diberikan?

Berat badan anak statik sampai kena marah doktor?

Anak anda senang jatuh sakit?

Tips tambah selera makan anak

Memang buntu kadang-kadang kalau selera anak sering berubah-ubah. Kejap nak makan, kejap tak nak. Kejap nak sayur, kejap taknak. 

Naik risau lah mak-mak ni bila anak kurang makan, anak anak tengah membesar, pemakanan mereka tak boleh dipandang ringan. Menjadi tanggungjawab mak-mak ni untuk pastikan anak mendapat nutrisi yang lengkap, dan mengamalkan pemakanan yang sihat untuk bantu mereka membesar dengan sihat dan pintar.

Tanda-tanda anak anda seorang 'picky eater'.

1. Apabila anak hanya makan satu atau dua jenis makanan atau kumpulan makanan tertentu sahaja.

2. Apabila anak menolak semua makanan berwarna hijau dan apa-apa makanan yang kelihatan macam sayur.

3. Apabila anak hanya mengambil makanan berperisa manis atau masin sahaja

4. Apabila anak mudah terganggu dan lebih berminat untuk bermain dari makan.

Jika ciri-ciri di atas ada pada anak anda, itu lah tandanya dia seorang cerewet makan. Dan ibu bapa patut risau bila keadaan ini berlaku kerana jika ia dbiarkan lama-kelamaan anak-anak akan mendapat nutrisi dalam diet harian mereka.

Kesan Akibat Kekurangan Berat Badan Terhadap Kesihatan Kanak-kanak

“Biasalah tu, kecil lagi, nanti besar tu selera lah makannya”

Ibu bapa tolong jangan memandang ringan jika anak anda mengalami situasi yang sama. Ya, nak suap anak makanan pada usia anak yang masih kecil agak mencabar, tapi sebagai ibu bapa penting untuk anda usahakan cara terbaik untuk pastikan anak anda dapat nutrisi yang cukup.

Kesan jika tak cukup nutrisi pada pembesaran anak anak:

  • Menjejaskan kecerdasan otak anak
  • Menganggu pertumbuhan fizikal 
  • Menganggu perkembangan anak
  • Mudah dijangkiti penyakit

Cara Tingkatkan Selera Anak-anak

1. Berikan Anak Pengambilan Pemakanan yang Seimbang

Apabila anak kurus, bukan kerana kerana penyakit. Ibu haruslah kreatif untuk menganalisis diet makanannya. Sebagai ibu, kita mesti boleh baca atau dapat agak apa kesukaan anak, dan makanan apa yang kurang digemari oleh anak. Ya, anak mungkin berubah selera makan, tapi untuk tempoh masa sementara anak minat dengan satu jenis makanan yang sihat. Teruskan sediakan makanan yang sama asalkan sihat supaya anak mempunyai selera untuk makan.

2. Atur Jadual Makan Anak

Dalam hal jadual makan anak, harus diperhatikan waktunya. Ingat, perut anak kosong setiap 3-4 jam. Kerana itu biasanya pemberian makan kira-kira 7 kali sehari yang terdiri 3 kali makanan padat dan selebihnya nutrisi tambahan untuk anak usia 1 tahun ke atas.

Jadi jangan dipaksa makan setiap jam, walhal belum waktu makan anak. Cara pemberian makan untuk anak juga jangan memaksa, biasanya ada anak yang aktif semasa diberi makan. Jadi ibu haruslah bersabar dalam mengawal anak-anak yang aktif tersebut

3. Berikan Makanan Tambahan, Terutamanya Protein

Selain itu, nutrisi yang diperlukan oleh tubuh kanak-kanak yang masih kecil agar ia dapat tumbuh sihat dan kuat, salah satunya adalah protein. Protein ni adalah nutrisi yang sangat penting yang diperlukan oleh setiap sel dalam tubuh anak untuk pertumbuhan atau pembaikan sel sedia ada.

Selalunya masalah pemakanan yang dialami oleh anak-anak bukan hanya disebabkan oleh pengambilan protein yang kurang, tetapi juga kerana zat pemakanan yang berjaya dibawa oleh darah sangat sikit, sehingga tak boleh membekalkan nutrisi pada sel. 

Banyak ibu yang mengaitkan lambatnya pertumbuhan anak dengan gejala cacing. Walhal, punca utama adalah kerana kekurangan protein. Kekurangan protein menyebabkan zat pemakanan dalam darah tidak dapat disalurkan dengan baik ke sel-sel tubuh yang memerlukan. 

Bagaimana Mealshake Membantu Meningkatkan Selera Makan Anak

Mealshake Shaklee  merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia merupakan multivitamin dalam bentuk serbuk. Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik

Mealshake Shaklee sesuai untuk anak anda yang kurang selera makan. Yang seronoknya Mealshake ni bukan hanya untuk kanak-kanak, orang dewasa pun boleh ambil. 

Mealshakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk asid amino yang perlu dan juga tidak perlu.

Mealshake juga mempunyai faedah berikut:

1) Kesihatan Kulit

Selain menambah selera makan, Mealshake  kaya dengan protein yang menyihatkan sel-sel dan lengkap dengan 24 jenis dan mineral penting untuk perkembangan kulit yang sihat. Bagi anak anak yang mengalami masalah ekzema juga digalakkan mengambil Mealshake.

Kenapa protein penting?

  • Berfungsi untuk membina sel baru
  • Menggantikan sel rosak atau sel yang telah mati
  • Membina tisu penghubung pada ligamen, tendon, otot 
  • Meningkatkan antibodi bagi pertahanan badan

2) Mengurangkan Masalah Sembelit

Untuk satu bahagian Mealshake , terdapat 3 gm serat. Serat dapat membantu proses peristalsis dalam usus (pembuangan) berjalan dengan lebih lancar dan proses detoks dapat berlaku secara neutral. Sebab itu ia sesuai untuk kanak-kanak yang selalu mengalami masalah sembelit kerana kurang selera makan.

3)Untuk Antoksida

Mealshakes mengandungi Vitamin A, C, E, Selenium, amka keperluan antioksida juga boleh diperolehi  daripada Mealshake. Antioksida penting bila mana badan kita mempunyai radikal bebas. Tambahan pula, anak anak memang mudah dijangkiti oleh macam macam penyakit di usia mereka sekarang ni.

4) Bantu Anak Lebih Fokus

Mengandungi 12 vitamin & 11 mineral penting dalam menambah selera makan anak. Bagi setiap satu hidangan, anak akan mendapat vitamin keperluan harian yang mencukupi. Anak-anak dan remaja yang sedang membesar tetapi tiada selera makan sangat memerlukan keperluan vitamin dan mineral yang lengkap agar minda mereka dapat berkembang dengan lebih baik seterusnya menambah selera makan mereka

Testimoni Mealshake Shaklee

“Alhamdulillah, dua dua asyik minta makan, semua benda sebat je makan”

Tips tambah selera makan anak

“Makan nasi 3 kali sehari, sembelit dan eczema hilang!”

Tips tambah selera makan anak

“Lepas amalkan mealshake, senang membuang”

Cara Atasi Masalah Sembelit Anak

“Sembelit anak sudah tiada, pagi-pagi dah membuang”

Tips tambah selera makan anak

“Kesan pembuangan bagus, kulit jadi bersih”

Tips tambah selera makan anak

Bagaimana Caranya Untuk Saya Dapatkan Mealshakes?

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan satu tong Mealshakes hari ni, boleh whatsapp saya sekarang, saya akan guide   macam mana caranya untuk dapatkan diskaun, jom? Boleh terus klik icon kat bawah ni. Saya guide dan bantu anda ye. 
Tips berpuasa untuk ibu hamil
KakYan (1268629)
Pengedar Shaklee, Bakri Muar
Instagram :shakleebykakyan

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge